
Kalendarz opieki nad pupilem – jako narzędzie wspierające dziecko w kształtowaniu postawy opiekuńczej wobec zwierząt
Nie od dziś wiadomo, że wychowywanie się ze zwierzętami pozytywnie wpływa na kształtowanie odpowiedzialnej i empatycznej postawy u dzieci. Już w połowie lat XX jeden z amerykańskich psychiatrów – B. Levinson prowadził w tym obszarze badania, które wykazały m.in., że:
Opiekowanie się psem w okresie dziecięcym, może wspomagać i rozwijać wrażliwość uczuciową, a także budować pozytywną postawę wobec innych. Uczy także samokontroli, akceptacji oraz tolerancji.
Inny badacz – James H. S. Bossard dostrzegł, że zwierzę może świetnie sprawdzać się w roli dziecięcego nauczyciela odpowiedzialności, troskliwości, zachowań opiekuńczych, czy nawet spraw związanych z utrzymywaniem czystości.

Jak zachęcić dziecko do pomocy w opiece nad psem?
Tworząc sytuacje sprzyjające uwrażliwianiu dziecka na potrzeby psa, które różnią się od ludzkich i czynnie włączając je w dbanie o pupila, rodzic w sposób przyjazny i przystępny pomaga w kształtowaniu dobrych nawyków i budowaniu postawy odpowiedzialnej i empatycznej.
Jednym z dostępnych na rynku środków dydaktycznych, wspierających dziecko w podejmowaniu czynności opiekuńczych względem psa jest kalendarz opieki nad pupilem. Jest to tablica obowiązków do nauki opieki nad psem, a także planer – kalendarz śmiało może być pomocny w mądrym zarządzaniu czasem oraz rozdzielaniu obowiązków pomiędzy poszczególnych członków rodziny.
Kalendarz opieki nad pupilem podzielono na 6 kategorii:
- nakarmienie psa,
- wymiana wody,
- zabawa,
- zabiegi pielęgnacyjne,
- spacer,
- wytarcie łapek.
Do każdej z nich przyporządkowano kolorowe magnesy z rysunkami, które dziecko może przyczepić po wykonaniu zadania i zobaczyć ile obowiązków udało się zrealizować w ciągu dnia, czy tygodnia. Zadania można przydzielać stosownie do wieku i możliwości dziecka.
Tablica jest przejrzysta i praktyczna, działa na magnes, więc można przyczepić ją na lodówkę, do ściany pomalowanej odpowiednią farbą, czy tablicy magnetycznej. W przypadku, gdy psem opiekuje się rodzeństwo, realizację danego obszaru można zaznaczać, używając kolorowych pisaków i stawiając przy magnesie dodatkową kropkę, z kolorem przyporządkowanym każdemu dziecku. Tablica jest dostępna również w formie do samodzielnego wydruku.

Tablica jako narzędzie edukacyjne
Rozbudzanie w uczniach potrzeby kontaktu z przyrodą, a także uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt jest ważnym celem edukacyjnym. Podstawa programowa zarówno w przedszkolu, jak i szkole podstawowej jako jedną ze znaczących umiejętności dziecka wskazuje:
- dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania;
- przejawianie w stosunku do zwierząt życzliwości i troski;
- znajomość zasad opieki nad zwierzętami.
Terapeuci, prowadzący zajęcia z udziałem psa (dogoterapeuci), mogą wykorzystać kalendarz wspierając dziecko m.in. :
W obszarze funkcjonowania emocjonalno-społecznego:
- jako zachętę do podejmowania różnego rodzaju aktywności,
- do rozwijania empatii oraz postaw opiekuńczych (wywoływanie pozytywnych odczuć
i kształtowanie więzi pomiędzy człowiekiem, a zwierzęciem).
W obszarze funkcji psychomotorycznych:
- rozwój funkcji poznawczych,
- wspomaganie umiejętności klasyfikowania,
- wzmacnianie koncentracji i skupiania uwagi,
- rozwijanie pamięci krótko- i długotrwałej,
- wspomaganie rozwoju mowy,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, a także umiejętności przewidywania.
Czy warto uczyć dziecko opieki nad psem w ten sposób?
Dbanie o dobrostan ukochanego zwierzaka i przyjęcie na siebie odpowiedzialności z tym związanej to zadanie każdego dobrego opiekuna.
Praca z kynologiczną tablicą edukacyjną, to możliwość efektywnego budowania systematyczności w codziennej realizacji powierzonych zadań i obowiązków. Umiejętności te mogą okazać się dla dziecka niezwykle przydatne, także gdy będzie organizować swój czas w przyszłości, jako osoba dorosła.

Anna Żakowska-Małek
Instruktor szkolenia psów, dogoterapeuta, behawiorysta zwierzęcy. Prowadzi zajęcia terapeutyczne i edukacyjne propagujące budowanie bezpiecznej i pozytywnej relacji między dziećmi a psami.

